Nagyon népszerű filmjeink közül a "Válságból
lett katasztrófa" egyike a művészi értéket is képviselő
Hírháttér-filmek sokaságának. E darab is csak olyanoknak
való, akik nemzetünk nem legutolsó selejtjei közül valók.
Mert ahogy Jézus Tanította: "Disznóknak ne hintsd az
Igét..."
A
címbeli kérdés hosszabban is feltehető: Van-e egyetlen olyan nap
a mai magyar valóságban, amely értékén kezeli kultúránkat? Ennek
megválaszolásához nem elegendő a haldokló Magyar Kultúra napját
felemlegetni, de érdemes néhány hazai és az összehasonlítás
kedvéért nemzetközi példát is idézni. Gondolatébresztőnek
mindjárt Debrecen szolgál, ahol a híres Kollégiumban egykor
Kölcsey is tanult. 2009. január 22-én, a Himnusz születésének
emléknapján Debrecenben a Kölcsey Központban holokauszt
kiállítás van. A jelenkor Magyarországát ismerve ez nem meglepő,
az utóbbi években országszerte is meghaladta a holokauszt
megemlékezések, kiállítások, siratások és méltatások száma a
Kölcsey Himnuszával foglalkozó alkalmak számát. E számbeli
összehasonlítás minden egyéb eszmefuttatásnál meggyőzőbb. A
nemzetközi háttér pedig oly módon került előtérbe, hogy a
karácsonykor kezdődött izraeli népirtó bombázások, az
orosz-ukrán gázvita a fizikai erőszakkal fenyegetően szintén
elhomályosították Himnuszunk mondandóját. A bombázások
karácsonyi időzítése, majd a jelenlegi tűzszünet pedig oly módon
van kapcsolatban a kultúrával, hogy a napokban zajló Obama
elnöki beiktatás idejére hallgatnak a fegyverek. A négynapos
ünneplő show-műsor láttán pedig az egész világ
megtapasztalhatja, miféle kultúra irányába halad a világ. Ha az
elmúlt napokban megtudtuk azt is, hogy az apróka Izrael miként
utasítja viselkedésre az óriás Egyesült Államokat, akkor a
háború szüneteltetésének időzítése sem meglepő. A kétoldalú
kapcsolatban ugyanis kényelmetlen lenne arra gondolni, akár
Obamának arról szólni, hogy a tűzijátékos ellenvalóság-show
hátterében bombázások is folynak. A világ népeinek évek óta azt
a kultúrát kell nézniük, ahol a himnuszban ezt éneklik: „… a
bástyák fölött figyeltünk, hogy oly büszkén lobog /És a rakéta
vörös fénye, a bombák robbanása /Mutatta az éjben, hogy zászlónk
még fenn lobog.” Hangvételben összehasonlíthatatlan sorok
Kölcsey Himnuszának bármely gondolatával.
Debrecenben
Kölcsey egykori lakóházának helye most üresen áll a
Nagytemplomtól néhány száz méterre. A hely nemrég parlagfüves
volt, majd a gyomok ellen kőtörmelékkel öntötték le. A Magyar
Nyelv Házát lehetett volna ide felépíteni, de a valóságban még
egy Kölcsey emléktáblára sem futotta. Ígérték, hogy kopjafa fog
állni az emlékhelyen, ami ugyancsak kevés lenne, de még az
sincs. Van viszont wellness-központ a szomszédos négycsillagos
szállodában, melynek tetőtéri uszodájából éppen ide és a
Kollégiumra látni…
A
Kölcsey Központban a holokauszt kiállítás csak hab a tortán.
Vannak és voltak más megtévesztések is. Volt egyszer egy
Leonardo-kiállítás, országos reklámmal, ennek alapján nem
csekély érdeklődéssel, de… Senki nem írt arról, hogy ennek
belépődíja 3200 forint volt. Érdemes összehasonlítani a Louvre
(átszámítva) 2200 Ft-os, vagy a Müncheni Képtár 1200 forintos
díjával. A különbség pedig sokszoros: Debrecenben úgyszólván a
semmiért (és a mai magyar fizetések és árszínvonal mellett)
kellett fizetni a 3200 forintot – a semmiért. Debrecenben
ugyanis nem Leonardo kiállítás volt, ahová a mester alkotásait
gyűjtötték volna össze, mindössze egyetlen apró eredeti rajza
volt kiállítva. Az összes többi „műtárgy” makett volt, ami ha
megsemmisül, bármikor pótolható. Nagy reklám, nagy ló, így
került a múzeum előtti térre Leonardo Kolosszusa – természetesen
műanyagból. Afféle utaztatás Japánból New Yorkba, amit félúton
Debrecenben is összeraktak a nagyérdemű ámulatára. Kevesen
vették észre, hogy a ló szobra még azzal a rajzzal sem volt
azonos, ami a MODEM falán a kiállítást hirdette. Felesleges volt
tehát a sokmilliós biztosítás is. Párizsban, Münchenben a
töredék belépti díjért felbecsülhetetlen műalkotások százait
mutatják be. A forintértékeket ismét csak az objektív meggyőzés
kedvéért idéztem. Fontosabbak a számokkal nem mérhető
visszaélések. A kiállításnak otthont adó MODEM igazgatója nem
művészeti szakember, mindössze filozófus, mégpedig egy erős
marxista, és a francia forradalmi hagyományokra büszke egyetemi
intézetből. E csalás olyan szintű, mint a közismert
„takarítónőből igazgatót”, vagy a „segédmunkásból elnököt”
csináló közelmúltbeli politika. Maga a MODEM sem múzeum, ahol
tudományos munka folyna és tudományos munkatársak lennének,
hanem ez a politikát láthatatlan szálakkal kiszolgáló intézmény.
Ennek rendszer-biztosa maga az igazgató, megerősítésül álljon
itt a legutóbbi Alföld Konferencián, Békéscsabán elhangzott
előadásának összefoglalója. Címe, ami e cikk címválasztásával is
kapcsolatban van: Milyen szerepet tölthet be az Alföld szívében
megnyílt MODEM a vizuális művészetek paradigmaváltásának
kontextusában? Már ebből is sejthető, hogy mondandója nem az
Alföld művészetéről szólt, pedig a szekció témaválasztása így
szólt: Kultúra és identitás az Alföldön. Az előadás másfajta
propagandát szolgált: „2006 őszén egy világszínvonalú, közel
ötezer négyzetméter alapterületű képzőművészeti központ nyílt
Debrecenben. A MODEM elmúlt kétévi működése számos gyakorlati és
elméleti tanulsággal szolgált. Előadásomban ez utóbbiak közül
elemzek egyet. A MODEM nem csupán geopolitikai helyzete és
technikai-műszaki adottságai okán formál jogot a művészeti kánon
alakítására, hanem mindenekelőtt elvi és elméleti
megfontolásokból. Ezek a napi gyakorlatban szükségképpen
implicit módon jelentkeznek – emiatt is fontos a mögöttük lévő
stratégia átfogó, közérthető kifejtése. Előadásom messziről
indul. Röviden bemutatom, hogy a XX. században paradigmaváltás
történt a művészetben általában. Számba veszem ennek
legfontosabb karakteres kifejezőit: a művészeti alkotás
önképének radikális megváltozását, a műalkotások értelmezésének
átalakulását, a műélvezet, befogadás megváltozását, valamint a
művészet társadalmi státuszának módosulását.” Ami a
paradigmaváltást illeti, ennek legutóbbi jelszavai „Éljen és
virágozzák a szocializmus!”, majd pedig „Viruljon a
posztkommunizmus, éljen tovább a proletár nemzetköziség!”
voltak. Az előadás nem az alföldi művészetről szólt. A magyar
Alföld a jelenlegi ország területének egyik fele, ahol az
emberek a földből éltek, megéltek és dolgoztak, csakis ebben a
létben és kultúrában gyökerezést lehetne alföldi művészetnek
nevezni. Amit a jelenlegi filozófus igazgató képvisel, az nem
más mint a globális kulturálatlanság ráerőszakolása
mindennapjainkra. Mindez a média üzemágainak teljes
igénybevételével történik, kortünetként Debrecenben, a
Kölcseyről elnevezett kulturális és művészeti központban. A
szellemi leigázás csak a kor tükre, ami a Magyar Kultúra napján
még inkább égbekiáltó.
Dr.
Nagy Attila
orvos, közíró
A Hírháttér kapcsolódó
anyagaiból:
2009-01-18. -
Figler Csaba 8 verse /Figler Csaba/ Tartalom: A 8 vers címe: Az alkonyat; Uram, ma légy velem; Az lenne célszerű; Ej, te apa, mi a haza; Ha a Hon jó; Csoda; A rövidebb hosszabb; Az arany és rézmíves
2009-01-16. -
Versek a titokzatos Nagy Babilonról 1. Reményszózat
egy babiloni fogolynak 2. Vers Babilon kurvájához /Athenagorasz/ Tartalom: Ebben a világban, melyről úgy írt Orwell: 'ahol
mindenki hazudik, ott az igazmondás forradalom', egy ilyen áruló
világban Athenagorasznak a Valóságról írt két verse nem csak hiánypótló,
nem csak kultúrtörténeti érték és ritkaság, nem csak úttörő vállalkozás,
de már most történelem.
2009-01-04. -
Seres Mária gyöngyöket hintett a
disznóknak és felfröccsent a bélsár /Seres Mária hírlevelére Molnár F. Árpád reagált/ Részlet: Ugyanis a kulturált viselkedés nem pártállás kérdése.
Tudom, most nagyon sokan elcsodálkoznak, mondván: hát az meg hogy-hogy,
hiszen az ember vagy Jobbikos vagy MSZP-s, mint a kommunisták mondták,
hogy valaki vagy kommunista vagy fasiszta, de nem-nem, nem erről van
szó.
2009-01-04. -
A vérebek - Emlékezés Faludy Györgyre /Szemenyei-Kiss Tamás/ Részlet: 1949-ben hamis vádak alapján 3 évre a recski
kényszermunkatáborba - a köznyelvben haláltábornak nevezett megsemmisítő
lágerba - zárták.
2009-01-03. -
Állami terrortámadás Mónus Áron
ellen - A Hírháttér
eredetileg nem nyilvánosságra tervezett válaszlevelével /Mónus Áron (matematikus, író) - Molnár F. Árpád/ Részlet: ... Hódmezővásárhely polgármestere gondnokság alá
helyezésem iránt indított eljárást, az állítólagos indok a személyem és
a vagyonom védelme volt. Ha sikerült volna engem gondnokság alá
helyezni, akkor ezzel elveszítettem volna a jogot a vagyonom feletti
rendelkezéshez, beleértve a könyveimre vonatkozó szerzői jogomat is:
ezután a könyveim terjesztése megszűnt volna.
HÍRHÁTTÉR:
Mindig több, mint aminek látszik 2008-12-31. -
A Hírháttér bemutatja Heino Kaskit,
a kiváló finn zeneszerzőt (letölthető h-moll szimfóniájával) /Molnár F. Árpád/ Részlet: A fülbemászó, monumentális elemekkel dúsított,
helyenként szenvedélyesbe ömlő, h-mollban íródott darab a multimédiás
megvalósulásokon és a kártékony filmdömpingen nevelkedett, ugyanakkor
nem botfülű személyek számára is tanulságos és lélekemelő hatással fog
járni...
2008-12-27. -
A legnagyobb magyarok között: Vitéz
Gálfalvy Gallik Béla /Molnár F. Árpád/ Részlet: Az eset azóta történelem, a betiltók az Emberiség
söpredékének kijáró szégyenpadra kerültek, Gallik Béla pedig az
Emberiség legnagyobb és legfontosabb problémájának kihirdetésével
azonnal az egyik legfőbb - a jövőben elismert - nemzeti ereklye, és a
világörökség eleven és halhatatlan kincse lett.
Előző cikk:
2009-01-23. - Thürmer Gyula a Humanista Pártról /Thürmer Gyula (pártelnök)/ Részlet: A ferencvárosi választásokon a Humanista Párt 3,68
százalékot ért el, amivel igencsak felhívta magára a figyelmet.
Következő cikk: BETILTOTT
FILM!
HÍRHÁTTÉR
- A jövő kapuja 2009-01-24.
-
HÍRHÁTTÉR TV:
Németh Sándor és a Sátán
országa /Christian Crown - Molnár F. Árpád/ /Zene: Ligeti György: Lux Aeterna/ (Film, 19 perc) Tartalom: Filmünket - melynek témája sokkal több, mint az
izraeli-palesztin háború - a Sátán országában 18
éven felülieknek ajánlanák. De mert tartalma nem csak
mindennapjainkról szól, hanem az egész Emberiség kulcsfontosságú
paneleiből szemléz, kicsik és nagyok életét és lelkét tekintve
alapfontosságú, így mindenkinek ajánlott. Eközben Németh Sándorról szóló
kijelentéseket is átadunk. Ligeti György hátborzongató Lux Aeternája
átható és körülfogó hangjai méltók a film vonulatához. (Megtekinthető és letölthető!)