Élni és nem
halni: Luther
(Luther 95 tételével)
2010-05-06.
Nagy Sándor "Naleksz"
(keresztyén újságíró, tervező, a Hírháttér munkatársa)
Élni és nem halni: LUTHER
Földünk
emberisége kevés olyan egyedével fajsúlyoztatta magát az
univerzumban, mint Luther Márton. Fajunk ilyen volumenű lelki
mentsvárai térben és időben messze találhatóak, de a kiállás minden
esetben ugyanaz: mindenki igazságáért akár egyedül és csak látszólag
reménytelenül a sötéten uralkodó, elnyomó és kizsákmányoló tömegek
ellen.
Luther
társadalmi megértettségének forradalmi fokát erősen megalapozták
olyan korábban élt mozgalmi emberek (előreformátorok), akik közös
alapról indultak el. Ez az alap nem a klérus által hirdetett és
engedélyezett tan volt, hanem az egyedül érvényes és zsinórmértéknek
tekintett Biblia, az Isten beszéde.
Előreformátor
volt a tudós Wiclif János (John Wyclif) is, aki 1360-tól az oxfordi
egyetem tanársegédje. Ő 19 tételben szólal fel a kiátkozások, a
szentek és a szentképek tisztelete ellen. Ez utóbbit meg kell
ismételni még egyszer a mai magyar szentistvánozóknak,
szentkoronázóknak: a szentek és a szentképek tisztelete ellen. Ő is
a Bibliát ismerte el egyedüli hitbeli kútfőnek; le is fordította
angolra. Halála után harminc évvel kiátkozták, csontjait kiásták és
elégették.
Wiclif
hatására kezdett Husz János (Jan Hus, nevét – amely ”ludat” jelent –
szülővárosáról, a csehországi Husinecről kapta) 1402-től Prágában, a
Betlehem kápolnában bibliatanításokat hirdetni. 1414-ben Konstanzban
– a császári menlevél ellenére – a klérus bebörtönöztette és máglyán
elégette. Husz János élettörténete már-már Luther száz évvel későbbi
fellépésének főpróbája volt. Amolyan demo verzió. Később egyenesen
az a legenda járta, hogy Husz e szavakat intézte hóhérjához: „Most
megégettek egy libát, de száz év múlva olyan hattyú jön el hozzátok,
akit sem megsütni, sem megfőzni nem tudtok!”
A hajdani
firenzei szerzetes, Savonarola Jeromos működése a reformáció
küszöbére esik; 1495-től 4 éven át uralkodott a városon, fanatizált
híveivel és gyermekekből szervezett hadseregével. VI. Sándor, a
legromlottabb pápa bíbornoki kalappal kínálta meg, de akasztásra és
máglyahalálra ítélték, és hamvait az Arno folyóba szórták.
Luther, aki
utóbb elnyerte a „német Herkules” nevet, az észak-németországi
Eislebenben született, feltehetően 1483-ban. Apja bányász és sikeres
üzleteket kötő ember volt és biztosította fiának a jó nevelést,
akinek nem volt túl nagy tehetsége a tudományhoz, mert amikor 18
évesen levizsgázott, 57 diák mezőnyében a 30. legjobb eredménnyel
„büszkélkedhetett”.
Annál
lelkiismeretesebb(!!!) volt azonban, s ezért az erfurti egyetemre
küldték, amely az egyik legelőkelőbb helynek számított a korabeli
Németországban. Apja abban reménykedett, hogy társadalmi helyzetét
is bebetonozhatja, ha fiát ügyvédnek taníttatja. Luther azonban
1505-ben, 21 évesen szakított végleg a világi hívságokkal. Menekülve
egy szörnyű vihar elől, ígéretet tett fohászában, ha túléli
szerzetesnek áll. A vihar elcsendesedett, ágostonrendi szerzetesnek
állt, két évre rá pappá szentelték, de a papi hivatáshoz túl nemes
lélek volt. Az első istentisztelet alkalmával leblokkolt, iszonyat
vett rajta erőt, hogy ő, a halandó ember egyáltalán megszólíthatja
szörnyűségesen fenséges Istenét.
1510-ben
Luther zarándokútra indult Rómába. A Szent Lépcsőn tett korabeli
szokás szerinti szertartás nem győzte meg arról, hogy bűnbánó
lelkének összes bűne eltöröltetett. Lett volna erre persze egy
praktikusabb megoldás is: csak egy búcsúcédulát kellett volna venni.
Luther korában
a megváltócédulák árusítása olyan sátáni ötlet volt, ami az évezred
bizniszét kínálta, csekély befektetéssel, kockázatmentes profittal,
bármilyen konkurencia eleve kizárásával és az ügyfelek (fejmosott
mindenki) garantált elégedettségével.
Kezdetben
búcsúcédulákért a pápa bizonyos pénzösszeg lefizetése ellenében
elengedte az imák elmondásából, böjtölésből és zarándoklatokból álló
egyházi büntetést (az ún. penitenciát) a bűnüket bánó bűnösöknek.
Később búcsúcédulákat árusítottak a halottak több-kevesebb évi
purgatóriumi szenvedéseinek a pénzbeli megváltására is. Luther
idejében már teljes gőzzel üzemelt az üzlet, azaz nemcsak élő
emberekre lehetett kiváltani a papok által hazudott kegyet, hanem
halottakra is.
1517-ben X.
Leó pápa a Szent Péter bazilika felépítésére búcsúcédulákat bocsát
ki. Albert mainzi érsek (akinek kapzsiságára jellemző, hogy csak ő
közel tízezer ereklyét és negyvenkét "szent" egész testét mondhatta
magáénak, ami az egyház által pontosan meghatározott értékrend
szerint 40 millió évi purgatóriumi szenvedés megváltására volt elég)
kapta a feladatot, hogy
Németország középső és keleti felében megszervezze a búcsúcédulák
árusítását. A pápa
átengedte neki a jövedelem
felét, a többivel pedig adósságát törlesztette a Fugger bankháznak.
A búcsúcédula-árusító szerzeteseket Fugger ügynökök kísérték, és a
kegyes adományok felét azonnal le is foglalták.
A pápa és a
Fuggerek közös ügyleteit a kisebb tartományurak nem nézték jó
szemmel, de nem merték kikezdeni. Tehetetlenül nézték, hogy a papok
és uzsorások osztoznak azon a pénzen, amit ők szerettek volna
megkaparintani.
Az akkor
általában prédikációkban dübörgő marketing dörzsölt reklámszlogenje
népszerű rigmus volt:
Mikor
hallod, hogy az érme a perselybe hullik,
A lélek a tisztítótűzből azonmód kiugrik.
Naná, hogy aki
csak tehette - révült állapotában - inkább kétszer, mint egyszer se
alapon vásárolt be a búcsúból: az élők mellett az összes elhunyt
szeretteit kiváltatta, bele sem gondolva abba, hogy pl. az élő vagy
holt már ezt életében esetleg megtette vagy esetleg más hozzátartozó
is igyekezett már a pokol torkolatából kirángatni a szerencsétlen
odavalót.
Kereskedők és
tőkések is szívesen fektettek pénzt a „szent” üzletbe, a
legmodernebb technikát is felhasználták, így Gutenberg műhelyének
első ismert nyomtatványa éppen a búcsúcédula volt és a "haláltánc"
metszet.
Bölcs Frigyes
szász választófejedelem, "a fejedelmek között a legműveltebb és a
műveltek között fejedelem" kastélyt, vártemplomot építtetett
Wittenbergben. 1502-ben egyetemet alapított, ahol kora legjobb
tudósait gyűjtötte össze. Eléggé erősnek érezte magát ahhoz, hogy
kitiltsa országából a búcsúárusokat. Ezért jó néven vette, hogy a
védelme alatt álló wittenbergi egyetem erkölcsfilozófia-professzora,
Luther Márton felemelte szavát a búcsúárusítás ellen.
Luther 1517
október 31.-én vitaindító célzattal a várkapura kifüggesztette a
maga 95 pontját. Vagyis azonnal olyan 95 ponttal nyitott, amiből
egyet sem mert félelemből vagy egyet sem tudott butaságból kimondani
szűk és széles környezete.
Luther a
teológia tudományok doktora is volt, emellett tudta milyen a teljes
nélkülözés, az önsanyargatás, sőt az önkorbácsoló szerzetesi élet.
Olyan világos, egymásra épülő és egymást bizonyító pontokat
fektetett le, hogy azokkal csak egy sültbolond állt le vitázni.
Csakhogy már akkor sem csak egy sültbolond akadt. Volt belőlük
rendesen; több millió.
Luther
közvetlen ellenfele, a helybéli megváltócédula-felelős, Johann
Tetzel (Albert mainzi érsek szorgos ügynöke) a lutheri 95 pontra még
válaszolt a maga 106 pontjával. Vállalta a nyilvánosság előtt zajló
megmérettetést, ám ez a nemes ellenfelekre jellemző stratégia hamar
fordulatot vett, mivel az ő pontjait valamiképp senki sem olvasta.
Betolta
fiókjának legmélyebb részébe Luther leleplező dokumentumát, majd
egyszerűen megkukult, titkosított és hozott egy olyan döntést,
aminek semmi köze sincs a tényfeltáró beadványhoz, csak egy célja
van: a „mitugrász” ellenfelet kiiktatni, azaz közhatalmi erőkkel
kivégeztetni. Egy mai informatikai hasonlattal élve: ha akkor
Luthernek lett volna egy közérdekű honlapja, Tetzel biztos mindent
megmozgatva csak a betiltásán fáradozott volna, lett volna a szerver
akár egy másik kontinensen.
Tehát Tetzel
vérében is ott voltak azok a júdási antitestek, amelyek a fülkagyló
bőrének vérerein keresztül közvetlenül súgják az agyba, hogy „akár
mindenki pusztuljon, csak én még egy napot élhessek a piszkosságaim
gyakorlásával!”. Az önakasztásnál is szánalmasabb vége lett
életének: haláláig a lincseléstől rettegve, bezárva döglődött saját
falai között.
A sötét
középkor teljes hatásfokkal működő gyilkoló gépezete az inkvizíció
volt. Két egymással szemben forgó fogaskerékként az egyházi és
állami hatalmasságok (jelen esetben X. Leo és V. Károly)
összejátszásaikkal – önkényes akarataiknak megfelelően - bárkit
ledaráltak. Luther híre feléjük viharfelhőként tornyosulva jutott
el.
A pápa
megparancsolta Luthernek, hogy jelenjen meg Rómában, és védje meg
magát az eretnekség vádjával szemben, ám Bölcs Frigyes az újdonsült
üstökös pártjára állt, és védelmébe vette.
Luther nem
ment Rómába, 1520-ban diákjai előtt Wittenberg kapujánál nyilvánosan
elégette a pápa kiátkozó bulláját. Nem halt hát meg, mert esze
ágában sem volt meghalni és ezért úgy, ahogy az emberek legtöbbje,
bizony a mai napig sem halt meg.
V. Károly
császár az 1521 évi birodalmi gyűlésen kijelentette, hogy ha
egyetlen szerzetes áll szemben az egész kereszténységgel, akkor
nyilván az az egyetlen szerzetes van tévedésben, mert az
elgondolhatatlan, hogy az elmúlt 1000 év során az egész egyház
tévedett, méghozzá folyamatosan. Ezután Luthert eretneknek
nyilvánította. Bölcs Frigyes ismét megmentette és kimenekítette a
gyűlésen jelenlévő Luthert.
Ezután míg a
birodalom a vallási mozgalom nyomán kibontakozó parasztlázongásoktól
forrongott, a római katolikus egyház is majdnem belebukott a mocskos
üzletbe. Ez óriási érvágást és tekintélyvesztést hozott az addig
megrendíthetetlennek hitt intézményrendszerben.
Miután Luther
kinyilvánította, hogy a cölibátust Isten szolgáitól nem lehet
megkövetelni, elvette a szintén pap és szerzetes, apácarendjét
elhagyó Borai Katalint (Katherine von Bora). Hat gyermekük született
és mellettük volt még tizenegy unokatestvér és válogatott árva.
Luther ajtaja mindig nyitva állt a nélkülözők előtt, habár látogatói
a házát némelykor túl zajosnak találták. Sőt néha már Katherine-nek
kellett elküldenie férje egyes vendégeit, hiszen ők is túl szegények
voltak, semhogy mindenkin segíthettek volna. Luther ugyanis
könyveiért (1517-től három nyomdászt is ellátott állandó munkával)
semmilyen ellenszolgáltatást nem fogadott el, hiszen ezeket Jézus
Krisztus kedvéért írta. Egyetemi fizetése pedig nem verte az egeket.
Mára a
halmozottan jelenlevő, működéseikben előttünk titkosított,
szintetikus „istenek” világát éljük. A sötétség burkában raboskodó
almabolygónk felületén a szárazföld - vagyis az emberiség
bioszférája - szabadon ki van téve a láthatatlan féregfogak mohó
harapásának.
Ilyen irtó
hatások ellen emberi lényként szinte lehetetlen védelmet jelentő
várat építeni. Anyagnak hitt matériával nem is lehet. Luthernek
tiszta, azaz burkon kívüli, kozmikus fényből eredő gondolataival
sikerült. Sikerült, mert szerencsénkre nem mindenhatóak az
emberiséget csak pusztító ellenséges erők. A Legfőbb Hatalom ellenük
védettséget és világszenzációt kirobbantó bűvkört adhat.
Felhasznált
források:
Jonathan
Hill: A keresztény gondolkodás története – 2003, (Hungarian
translation: Boldizsár Fejérvári, 2005 – Athenaeum 2000 Kiadó);
Nerada
Mátyás: A reformáció és előzményei - 2006. október
Melléklet:
A
95 TÉTEL
Írta
és közzétette LUTHER MÁRTON (1483-1546) német reformátor 1517.
október 31-én Wittenbergben, a vártemplom kapujára szögezve.
Az igazság kiderítése és igyekezetétől indítva, megvitatásra
kerülnek az alábbi tételek Wittenbergben, tisztelendő Luther Márton
atya, a szabad művészetek és a szent teológia magisztere s ugyanott
ezeknek rendes előadója elnökletével. Ezért kéri, hogy akik nem
jelenhetnek meg ezeket velünk élőszóban megvitatni, tegyék meg
távolból írásban. A mi Urunk Jézus Krisztus nevében. Ámen.
1. Mikor Urunk és Mesterünk azt mondta: "Térjetek meg!" - azt
akarta, hogy a hívek egész élete bűnbánatra térés legyen (Mt 4,17).
2. Ezt az igét nem vonatkoztathatjuk a bűnbánat szentségi
gyakorlására, azaz a bűnvallásra és a jóvátételre, ami a papok
közreműködésével történik.
3. De nem is vonatkoztathatjuk kizárólag csak a belső bűnbánatra,
mert a szív töredelme mit sem ér, ha nem hozza magával külsőleg a
bűnös mivoltunk elleni sokoldalú halálos küzdelmet.
4. Ez a gyötrődő küzdelem tehát mindaddig tart, míg az ember
gyűlöli vétkes önmagát (ez az igazi belső bűnbánat), vagyis a
mennyek országába való bemenetelig.
5. A pápa nem akar senkit mentesíteni és nem is mentesít a jóvátevő
bűnhődéstől, hanem csak attól, amit saját illetékességében vagy az
egyházi jogszabályok szerint maga rótt ki.
6. A pápa nem bocsáthat meg másként egyetlen vétket sem, csak
azáltal, hogy azt Istentől megbocsátottnak jelenti ki és fogadja el.
Viszont kétség kívül megbocsáthatja az ő számára fenntartott
eseteket: ezek semmibevétele esetén a vétkesség kétség kívül
megmarad.
7. Isten senkinek nem bocsátja meg vétkét anélkül, hogy
egyszersmind alá ne vetné a megalázkodót mindenben a helyette eljáró
papnak.
8. A bűnbánati egyházjogszabályok csak az élőkre érvényesek, és
azok szerint haldoklókra semmit sem szabad kiróni.
9. Ennélfogva jót tesz velünk a Szentlélek a pápa által, mikor (a
pápa) a rendelkezéseiben mindig kivétellé teszi a halál óráját és a
szükséghelyzetet.
10. Képzetlenül és hibásan járnak el azok a papok, akik a
haldoklóktól egyházjogszabály szerinti bűnbánati teljesítményt
követelnek a purgatóriumban.
11. Bizonyosnak tűnik, hogy azt a konkolyt, hogy az egyházjog
szerinti jóvátevő bűnhődést át lehet változatni purgatóriumbeli
bűnhődésre, akkor hintették el, mikor a püspökök aludtak.
12. Régente az egyház által meghatározott büntetéseket nem a
feloldozás után, hanem a feloldozást megelőzően szabták ki, hogy
ezzel próbára tegyék a töredelem őszinte voltát.
13. A haldoklók halálukért mindennel megfizetnek, és az egyházjogi
szabályok számára már halottak, joggal illeti meg őket az azoktól
való feloldás.
14. A haldoklóban lelki épségének és szeretetének tökéletlensége
szükségképpen nagy félelmet támaszt, annál nagyobbat, minél
tökéletlenebb volt.
15. Ez a félelem és borzadás magában is elég (hogy mást ne mondjak)
a purgatóriumi szenvedést előidézni, mivel a reménytelenség
borzalmával határos.
16. Láthatjuk, hogy a pokol, a purgatórium és menny úgy különbözik
egymástól, mint reményvesztés, a kétséggel küzdés és a biztonság.
17. Látható, hogy a lelkeknek a purgatóriumban arra van szükségük,
hogy mind félelmük fogyjon, mind szeretetük szaporodjék.
18. Nem látszik bizonyítottnak sem érvekkel sem szentírási
helyekkel, hogy (a purgatóriumban lévő lelkek) kívül lennének a
szeretetet kiérdemlő vagy azt fokozó állapoton (Isten irgalmán).
19. De az sem látszik bizonyítottnak, hogy legalábbis mindnyájan
biztosak és biztonságban vannak boldogságra jutásuk felől, jóllehet
mi ebben teljesen bizonyosak vagyunk.
20. Tehát a pápa a minden bűnhődés teljes elengedésén nem
egyszerűen minden bűnhődés elengedését érti, hanem csak az általa
kiróttét.
21. Tehát tévednek azok a búcsúhirdetők, akik azt mondják, hogy a
pápa bűnhődés elengedése ez embert minden bűnhődéstől feloldja és
megmenti.
22. Éppenséggel semmit nem enged el a purgatóriumban levő
lelkeknek, amit ebben az életben kellett volna az egyházi
jogszabályok szerint teljesíteniük.
23. Ha valaki egyáltalán megkaphatja minden bűnhődése valamilyen
elengedését, akkor biztos, hogy ezt csak a legtökéletesebbek
kaphatják meg, tehát igen kevesen.
24. Természetesen az emberek legnagyobb részét becsapják, amikor
nagy hanggal, minden megkülönböztetés nélkül ígérik meg nekik a
bűnhődés feloldását.
25. Amilyen hatalma van a pápának a purgatórium felett, ugyanolyan
hatalma van bármely püspöknek vagy lelkésznek a maga püspökségében,
illetve gyülekezetében.
26. Nagyon jól teszi a pápa, hogy a (purgatóriumban lévő) lelkeknek
nem a kulcsok hatalmával ad elengedést, (amivel (ott) nem
rendelkezik), hanem közbenjáró könyörgés által.
27. Emberi balgaságot hirdetnek, amikor azt mondják, hogy mihelyt a
ládába dobott pénz megcsörren, a lélek azonnal a mennybe száll.
28. Csak annyi bizonyos, hogy a ládában megcsörrenő pénz által
nagyra nőhet a haszonlesés és a kapzsiság. Az egyház közbenjáró
szolgálatának eredményessége azonban egyedül Isten jótetszésétől
függ.
29. Ki tudja, hogy vágyódik-e minden purgatóriumban lévő lélek
arra, hogy őt onnan kiváltsák? A legenda szerint sem Szeverinusz,
sem Paszkálisz (pápák) nem igényelték ezt.
30. Senki sem biztos a maga töredelmének valódisága felöl, még
kevésbé a következmény: a teljes elengedés felől.
31. Amilyen ritka az igazán bűnbánó ember, épp olyan ritka az
igazán elengedést nyerő, vagyis nagyon ritka.
32. Örök büntetést kapnak tanítóikkal együtt, akik a
búcsúcédulákkal biztonságban hiszik magukat az üdvösségük dolgában.
33. Nagyon kell óvakodnunk azoktól, akik azt mondják, hogy a
pápának azok az elengedései (azaz búcsúi) Istennek ama
fölbecsülhetetlen ajándék, amely által rendbe jön az ember dolga
Istennel.
34. Ugyanis a búcsúnak ez a kegyelme csak a bűnbánat szentségével
(és) ember által kiszabott jóvátevő bűnhődésre vonatkozik.
35. Nem keresztyénséget prédikálnak, akik azt tanítják, hogy aki
lelkeket akar kiváltani vagy gyónási kiváltságot vásárolni, annak
nincs szüksége töredelemre.
36. Minden igazán szívén talált keresztyén részesül a bűnhődésnek
és a vétkességnek teljes elengedésében búcsúcédula nélkül is.
37. Aki csak igazi keresztyén, akár élő, akár halott, az részese
Krisztus és az anyaszentegyház minden kincsének, s ezt Isten adta
néki, búcsúcédula nélkül is.
38. A (bűnhődés) pápai elengedését és a (kegyelemben) részesítést
mégsem szabad semmiképpen sem megvetni, mert az (mint mondtam) az
isteni elengedés kinyilvánítása.
39. A legképzettebb teológusnak is igen nehéz egyszerre
megtapasztalnia a nép előtt a bőséges búcsút és az igaz töredelmet.
40. Az igazi töredelem keresi és szereti a bűnhődést, viszont a
búcsú bősége elkényelmesít és a bűnhődést gyűlöletessé teszi,
legalábbis esetenként.
41. Óvatosan kell az apostoli (azaz pápai) búcsút prédikálni,
nehogy a nép félreértse és elébe helyezze azt a szeretet
jócselekedeteinek.
42. Arra kell tanítani a keresztyéneket, hogy a pápa véleménye
szerint a búcsúvásárlás semmilyen tekintetben nem állítható egy
sorba az irgalmasság cselekedeteivel.
43. Arra kell tanítani a keresztényeket, hogy jobb dolgot tesz, aki
a szegénynek ad, vagy a rászorulónak kölcsönöz, mint hogyha búcsút
vásárol.
44. Ugyanis a szeretet cselekedete által nő a szeretet és javul az
ember, de a búcsú által nem lesz jobb, csak a bűnhődéstől mentesebb.
45. Arra kell tanítani a keresztyéneket, hogy aki látja a
rászorulót és azt elhanyagolva búcsúra költ, az nem a pápa
elengedését szerzi meg, hanem Isten rosszallását.
46. Arra kell tanítani a keresztyéneket, hogy - hacsak nem
dúskálnak a fölöslegben - mindazt, ami az élet fönntartásához
szükséges, tartsák kötelességüknek házuknépe javára fordítani és
semmiképp se pazarolják búcsúkra.
47. Arra kell tanítani a keresztyéneket, hogy a búcsúvásárlás nem
parancsolat, hanem szabad döntés dolga.
48. Arra kell tanítani a keresztyéneket, hogy a pápa a búcsúban
való részesítéssel inkább az őérte való áhítatos imádkozást akarja
elérni sem mint a készpénzt, mert az előbbire nagyobb szüksége van.
49. Arra kell tanítani a keresztyéneket, hogy a pápa búcsúi akkor
hasznosak, ha nem beléjük vetjük bizalmunkat. Viszont nagyon
ártalmasak, ha általuk elvész az istenfélelmünk.
50.
Arra kell tanítani a keresztyéneket, hogy ha a pápa tudna a
búcsúhirdetők zsarolásairól, azt akarná, hogy inkább égjen porig
Szent Péter bazilikája, mint azt, hogy juhainak bőréből, húsából és
csontjából épüljön fel.
51. Arra kell tanítani a keresztyéneket, hogy a pápa, ha szükséges
volna, kész lenne (ahogy illik) még Szent Péter bazilikájának
eladása árán is saját pénzéből segíteni azokat, akiknek legtöbbjétől
némely búcsúhirdetők kicsalják a pénzüket.
52. Hiábavaló a búcsúcédulák alapján bízni az üdvösségben, még ha a
búcsúmegbízott, sőt akár a pápa a saját lelkével kezeskednék is
érte.
53. Krisztus és a pápa ellenségei azok, akik a búcsú hirdetése
miatt Isten igéjét más templomokban teljesen elnémítják.
54. Jogsérelem éri Isten igéjét, ha ugyanabban a prédikációban
ugyanannyi vagy több időt szentelünk a búcsúnak, mint Isten igéje
hirdetésének.
55. A pápa gondolata szükségképpen az, hogy ha a csekély értékű
búcsút egy haranggal, egy díszfelvonulással és egy szertartással
ünneplik, akkor az evangéliumot, ami a legnagyobb dolog, száz
haranggal, száz díszfelvonulással, száz szertartással kell hirdetni.
56. Az egyház kincse, amelyből a pápa, a búcsú nincs eléggé
megnevezve, és Krisztus nép is ismeri azt.
57. Nyilvánvaló, hogy itt nem mulandó javakról van szó, mert azokat
sok egyházi szónok nem egykönnyen osztogatja, hanem inkább gyűjti.
58. De nem is Krisztus és a szentek érdemeiről van szó, hiszen azok
mindenkor, a pápa közreműködése nélkül is, munkálják a belső ember
számára a kegyelmet, a külső ember számára pedig a keresztet, a
halált és a poklot.
59. Szent Lőrinc ugyan azt mondta, hogy az egyház kincse a
szegények, de ő korának szokásos kifejezésével élt.
60. Nem vakmerőség kimondani, hogy az egyház kincse: az egyház
kulcsai (melyeket Krisztus érdeméért kapott).
61. Világos ugyanis, hogy a bűnhődés elengedésére és a
(meghatározott) esetekre (vonatkozóan) elegendő a pápának a saját
hatalma.
62. Az egyház kincse valójában Isten dicsőségének és kegyelmének
szent evangéliuma (örömhíre).
63. De ezt méltán igen gyűlölik, mert elsőkből utolsókká tesz.
64. A búcsúk kincsét viszont igen kedvelik, mert utolsókból elsőkké
tesz.
65. Az evangélium kincse olyan háló, amellyel egykor az anyagi
javak embereit halászták.
66. A búcsú kincse pedig olyan háló, amellyel ma az emberek anyagi
javait halásszák.
67. A búcsú, amiről a búcsúhirdetők azt hirdetik, hogy a legnagyobb
áldás, - valóban az, de a kereset szempontjából.
68. Valójában azonban a búcsú az Isten kegyelméhez és a kereszt
jóságához mérten a legeslegkisebb dolog.
69. A püspökök és a lelkipásztorok (jogilag) kötelesek az apostoli
búcsú hirdetőit teljes tisztelettel fogadni,
70. arra, hogy ezek ne a maguk álmait hirdessék a pápa megbízása
helyett.
71. Aki az apostoli búcsú igazsága ellen szól, kiátkozást és
gyalázatot érdemel,
72. de áldott, aki gondosan eljár a búcsúhirdető szavainak önkénye
és önfejűsége ellen.
73. Ahogy a pápa is joggal sújt le villámával azokra, akik a búcsú
ügyben bármi módon csalást követnek el,
74. de sokkal inkább készül villámával lesújtani azokra, akik a
búcsúk ürügyén a szent szeretet és a való igazság kijátszásán
mesterkednek.
75. Őrültség azt vélni, hogy a pápai búcsúk akkorák, hogy
feloldozhatják az embert, még ha - valaki képtelenséget mondva - az
Istenszülőt (Máriát) erőszakolta volna is meg.
76. Ellenkezőleg azt állítjuk, hogy a pápai búcsúk a vétkesség
tekintetében a búcsú alá eső legkisebb bűnöket sem vehetik el.
77. Az a szóbeszéd, hogy maga Szent Péter sem adhatna nagyobb
kegyelmet, ha ő volna most a pápa - káromlás Szent Péter és a pápa
ellen.
78. Ellenkezőleg azt állítjuk, hogy neki is és bármelyik pápának is
nagyobb erői vannak, tudniillik az evangélium, a gyógyítások
kegyelmi ajándékai stb. 1Korinthus 12,9-10. szerint.
79. Káromlást szól, aki azt állítja, hogy a pápai címerrel ellátva
felállított kereszt felér Krisztus keresztjével.
80. Számot fognak adni azok a püspökök, lelkészek és teológusok,
akik tűrik, hogy ilyesmiket prédikáljanak a népnek.
81. A búcsúról való ilyen önkényes prédikálás azt eredményezi, hogy
a tudós férfiaknak sem könnyű a pápa tekintélyét megvédeni a
rágalmaktól, vagy éppen az egyszerű hívek fortélyos kérdéseitől.
82. Például: Miért nem üríti ki a pápa a purgatóriumot szentséges
szeretetből és a lelkek oly nagy szüksége miatt, ami minden indíték
közt a legigazságosabb - ha számtalan lelket kivált a (Szent Péter)
bazilika építésére adott szennyes pénzért, ami igen jelentéktelen
indíték erre?
83. Továbbá: Miért vannak még mindig halotti misék és évforduló
ünnepek a lelkekért, és miért nem adják vissza, vagy miért nem
engedik visszavenni a halottakért tett adományokat, ha a
kiváltottakért való imádság immár a búcsúcédula révén feleslegessé
és jogtalanná vált?
84. Továbbá: Miféle újfajta kegyelme Istennek és a pápának az, hogy
megengedik, hogy egy istentelen és gonosz ember pénzért kiváltson
egy kegyes és istenszerető lelket, viszont azt a kegyes és kedves
lelket nem váltják ki ingyen szeretetből, saját rászorultsága miatt?
85.
Továbbá: A bűnhődésre vonatkozó egyházjogi előírások ténylegesen és
mint régóta nem alkalmazottak, magukban érvénytelenek és halottak.
Miért történik a tőlük való mentesítés pénzzel, búcsúk
engedélyezésével, mintha érvényesek és hatályosak volnának?
86. Továbbá: Miért nem építi föl a pápa - akinek vagyona ma
felülmúlja a dúsgazdag (ókori) Crassusok kincsét is - Szent Péternek
legalább azt az egy bazilikát inkább a maga pénzéből, mint szegény
híveiéből?
87. Továbbá: Mit enged el vagy mit nyújt a pápa azoknak, akik a
tökéletes töredelem által jogosultak a teljes elengedésre és
(kegyelemben) részesítésre?
88. Továbbá: Miből lenne nagyobb haszna az egy háznak, mint abból,
ha a pápa - amit most csak egyszer tesz meg - naponta százszor
osztana elengedést és (kegyelemben) részesítést a hívek
bármelyikének?
89. Mivel a pápa a lelkek üdvét inkább a búcsúk által keresi, mint
a pénz által, miért szünteti meg a már régebben engedélyezett
búcsúcédulákat és búcsúkat, mikor azok ugyanolyan hatásosak?
90. Ha az egyszerű híveknek aggályos érveit puszta hatalommal
elnyomjuk és nem értelmes megválaszolással oldjuk fel, azzal az
egyházat és a pápát ellenségeik előtt nevetségessé, a keresztyéneket
pedig szerencsétlenné tesszük.
91. Ha tehát a búcsúkat a pápa lelkületének és gondolatának
megfelelően hirdetnék, könnyű volna felelni mindezekre (a
kérdésekre), sőt fel sem merülnének.
92. Távozzanak tehát azok a próféták, akik azt mondják Krisztus
népének: "Béke, béke." - de nincs béke! (Ezékiel 13,10.16).
93. Tegyék jól a dolgukat azok a próféták, akik azt mondják
Krisztus népének: "Kereszt, kereszt!" - de nincs kereszt!
94. Buzdítsuk azért a keresztyéneket, hogy fejüket: Krisztust,
bűnhődésen, halálon és poklon át is követni igyekezzenek,
95. és abban bízzanak, hogy inkább sok szorongattatáson át, mintsem
a béke biztonságán át jutnak be a mennybe.
A 95
pontot magyar nyelvre fordította dr. Zsigmondy Árpád latinból két
korábbi fordítást is (Takács János 1937, Soproni Líceum 1995)
felhasználva. Megjelent 1996-ban L. M. halálának 450. évfordulója
alkalmából
Nagy Sándor
Soroksár, 2010. április 28.
HÍRHÁTTÉR MULTIMÉDIA
A világot irányító Echelon-Rendszerek
magyarul első és kizárólagos leleplezője
http://hirhatter.com
Tel. : 30/919-6386 ; 76/320-450
Elérhetőség: 6000 Kecskemét, Reptéri út
15/b., fsz. 2.
Szabó György
évente 20 milliárdos Sanoma-cége és vezetői
leplezetlenül és folytatólagosan, az Emberiséggel
nyíltan kiirtó módon ellenségesek. Láthatóan élvezik a magyarság
öngyilkos alantasságát és nyílt, bűnszervezeti anarchiáját. |
|
A Szabó György vezette, az
ellenséges titkosszolgálatok által támogatva évi 20 milliárdos
bevételre szervezett Sanoma Budapest Zrt. globális
terrorszervezet által Karácsonyra betiltott filmlista (Mindet töltse
le a
Mozilla Download Helper programmal és terjessze!):
1. A Világkormány totális uralmi technológiája ;
2. Transit és Navstar mögött
Babilon, Felül az Ég ;
3. Titok - Elérni egy másik világot
(Videoklip) ; 4.
2012 - Mielőtt Babilon összeomlott ;
5. Látszat-e a Kozmosz? Lett-e
Isten az ember előtt? ;
6. Eleve Elrendelés a popzenében
(Jelenések Könyve; A NOX-tól a
Garbage-ig) ; 7.
Abszolút Kontroll! A Trónfosztott Emberiség - Fotonok, Drogok,
Nanorobotok ; 8.
Az eltussolt repülőkatasztrófa - Magyar állami- és CIA-merénylet
Indonéziában
(A közel 100 halott emlékére) ;
9. A Föld-del(eted) - Együtt az Új Világkorszakba ;
10. Titok - Bíró Gergő: A
Csitári hegyek alatt - Hírháttér kulcsfilmek |
|
Spéder Zoltánék az Echelonista
Sanoma, és a világ népei lakosainak tömeges állami megsemmisítéséért
izgultak leginkább. |
|
Spéder Zoltán (Magyarország 20
leggazdagabb embereinek egyike, az Info Rádiót és a BBC-t is magába olvasztott
CEMP-csoport és az Index vezetője, volt Csányi-rezidens) és
milliárdos társai által üldözött, zsinórban betiltott életvédelmi
filmjeink. Figyeljék, ahogy napi feljelentéseink és őket ért
megkereséseink ellenére a CEMP-es Spéder-Kardos-Ziegler-társaság kimondottan az abszolút
leplezhetetlen népirtásokért és tömeggyilkosságokért folytatott
hajtóvadászatot! Világcsúcs!:
1.
WTC-szervezések és repülőmerényletek a globális összeomlásig
2. Karácsonyi
milliárdosok, Karácsonyi terrorizmus - Az USA-kormányzat által a
Delta utasszállító felrobbantási kísérlete
3.
Repülőkatasztrófák, tömeggyilkosságok a lakosság ellen
4. Bábeli
tömegmészárlások: Sanoma és Videoplayer, Origo és Videa
5. Médiakartell
minden népek irtására
6. Akik az egész
Emberiséget Pokolra szánták
7. A Sanoma
médiamaffia népirtó világterrorizmusa - Gyűlöletháború az Emberiség
ellen
8. A
keresztyénségtől Németh Sándorig - Passzív és aktív tömeggyilkosok |
A Háttérhatalom léte és
technológiái, valamint az Emberiség helyzetének megértéséhez a Hírháttér kapcsolódó
alapirodalmából:
A
teljes Ringier médiamaffia-hálózat betiltotta!
HÍRHÁTTÉR:
Ezt a földet újraírja
2008-10-02.
-
HÍRHÁTTÉR TV:
A Háttérhatalom, ama Nagy
Babilon -
Meglátni a Pokol Kapuját...
/Christian Crown - Fenyvesi Theresa - titok és Molnár F. Árpád/
(Film, 31 perc)
HÍRHÁTTÉR
- A babilonisták gyűlölt ellensége
2008-11-02. -
Minden idők egyik, ha nem a
legnagyobb UFO-inváziója (Fotókkal!) -
Amit Babilon elvett, azt a Hírháttér
visszaadja
/Molnár F. Árpád történelmi leleplezése/
HÍRHÁTTÉR
- Átadja a titkokat
2008-11-28.
-
HÍRHÁTTÉR TV:
Kollektív életálom -
ismeretterjesztő film
/Molnár
F. Árpád/
(Zene: Ennio Morricone: A Polip) (Film, 16 perc)
2008-12-26. -
Beszervezésem elő(zmé)nyei
/Tánczos Krisztina (Tánczos Gábor nagynénje)/
2009-01-15.
-
HÍRHÁTTÉR TV:
A Háttérhatalom Neve: A
Titokzatos Nagy Babilon - A
Jelenések Könyve Elkezdődött
/Molnár F. Árpád/
/Zene: 8 zeneszerzőtől/
(Film, 97 perc)
HÍRHÁTTÉR
- Ahol a jövő életre kelt
2009-02-01.
-
HÍRHÁTTÉR TV:
DNS és foton, és a
szörnyek istenné váltak
/Christian Crown - Molnár F. Árpád/
/Zene: Enigma/
(Film, 16 perc)
2009-05-14.
-
HÍRHÁTTÉR TV:
Bevezetés a Világ
titkaiba
/Molnár F. Árpád/
/Zene: Alban Berg, Sir Edward Elgar, Lendvay Kamilló, Ligeti
György, Reményi Attila/
(Film, 92 perc)
2009-05-20.
-
Nemzetbiztonsági csúcsbotrányok,
Emberiség elleni terroristák - Kulisszatitkok
/Molnár F. Árpád/
Orbán
Viktornak való ajánlás helyett: 2009-05-23. -
A Cégen belülről: Az NBH és a
hajdani Orbán-kormány soha, sehol, senki által nem publikált
titkosszolgálati módszereiből és eszközeiből
/Molnár F. Árpád/
ALAPMŰ!
: 2009-06-21. -
Elmeprogramozás, teljes
kontroll: háttérhatalmi, katonai stb. titkosszolgálati Echelon-áldozatok az egész bolygón
/Molnár F. Árpád (Echelon-tanú)/
HÍRHÁTTÉR
- A legfőbb út a valóságba
2009-08-19. -
HÍRHÁTTÉR TV:
A
tapasztalásszkennelés és az agyirányítás alapjai
/Molnár F. Árpád/ /Zene és
hangeffektusok: Molnár F. Árpád/
(Film, 11 perc)
2010-03-12. -
HÍRHÁTTÉR TV: Egy zsidó Echelon-tanú vagy 10 millió magyar -
Valerie B. Wolf, mi és a Háttérhatalom
/Varga
Szibilla Anna
- Molnár F. Árpád/ (Film, 20 perc) /Zene:
Warhammer (Chaos Gate)/
2010-03-17. -
HÍRHÁTTÉR TV: Illuminátusoknak programozták - Henry Kissinger,
Brice Taylor és a millió dolláros bébik
/Varga
Szibilla Anna
- Molnár F. Árpád/
(Film, 17 perc)
/Zene: 1. Enigma; 2. James Newton Howard és John Frizzell/
2010-03-31.
-
HÍRHÁTTÉR TV: Echelon-tanúk és
Világkormány (Istenekké az ördögök között)
/Soós József "Titán" - Molnár F. Árpád/ (Film, 22 perc) /Zene: Enya/
2010-04-04.
HÍRHÁTTÉR TV: Programozott katonák
(Andy Pero és a
Montauk-fiúk)
/Varga
Szibilla Anna
- Molnár F. Árpád/
(Film, 13 perc)
/Zene: Steve Jablonsky/
2010-04-15.
HÍRHÁTTÉR TV:
Szexrabszolga, titkos ügynök (A programozott Candy Jones és e
rejtett világból)
/Varga
Szibilla Anna- Molnár F. Árpád/
(Film, 23
perc) /Zene és hangeffektusok: Molnár F.
Árpád/
Előző cikk:
2010-05-04.
-
HÍRHÁTTÉR TV:
A magyarság gyámság alá helyezése (Ostobák, barbárok, gyilkosok,
terroristák, elmebetegek)
/Soós József "Titán" (politikai
üldözött keresztyén újságíró, csúcs-tényfeltáró, Echelon-tanú) - Molnár F.
Árpád (politikai üldözött keresztyén, oknyomozó, tényfeltáró,
Echelon-tanú)/
(Film: 21 perc; KLIKK!)
/Zene: Hans Zimmer/
Tartalom:
Volt egy párt, a Jobbik, és volt egy nép, a
magyar, amely az előre bejelentettek szerint hatalmas hahotázásokkal
ünnepelte saját nemzete legnagyobbjainak sokkos gyilkosait, minden
átmentett kádári és államvédelmi pszichiáter és elmegyógyász
bűnözőinek bűntetteit, és taposta ezen utolsó nagy babiloni ördögök
áldozatait. Volt egy nép, a magyar, amely ártatlan hősei kínjain és
halálán hízott kuruc.in fos röhögéstől leölendő disznóvá, hogy Vona
Gáborozva megszavazza saját családja, nemzete és a világ népei
válogatás nélküli, idegen lelkű multimilliárdosai általi folyamatos
irtását, az elkövető állami-háttérhatalmi tömeggyilkosok védelmét,
és a népirtásokról szóló bizonyítékok megsemmisítését. Ez a nép -
ahogy évekkel előre elmondtuk leépülését - már nem volt normális.
Nem, mert - mint 2000 évvel ezelőtt Izraelbe - eljött hozzá minden
idők legnagyobb lehetősége, hogy a tényfeltárásokkal a világ
legnagyobb nemzetévé és ISTEN népévé váljon. Ez a nép őrült volt.
Megérett a gyámságra, megérett a gondnokság alá helyezésre, megérett
a kárhozatra. Azért jöttünk, hogy puszta igaz beszédeinkkel
biztosítsuk mindazt, amire ez a nép - ISTEN Ítélete szerint -
méltóvá tétetik, s hogy biztosítsuk ellenségeink teljes elbutulását,
degradálódását, és örök kínszenvedésbe vetését. Pusztuljanak, amik
pusztították a Földet. A Földet! |
|
Következő cikk:
2010-05-06.
Bölcsességet vagy terrorizmust? - Ha köztársasági elnök:
Pálinkás József vagy Sólyom László?
/Molnár F. Árpád
(politikai üldözött keresztyén, oknyomozó, tényfeltáró, filmrendező, legalább
egész Európa legfőbb Echelon-tanúja)/
Részlet: Pálinkás József MTA-elnök részünkről
történő óvatos pártfogása - szemben a
tutsekista-toroczkaista-kurucféle sokkos gyilkos
Veérvonallal - nem véletlen és vaktában való. Az Emberiséget
totális kontroll alá vett Echelon-rendszerekről szóló
tényfeltárásaink közepette és azóta a Magyar Tudományos
Akadémia (MTA) tagjai közül valók (...) már sok-sok hónappal
ezelőtt is megkerestek minket, egyszer gratulálva
munkásságunkhoz, máskor szintén gratulálva figyelemre
méltónak és a média jövőjének nevezve azt, amit művelünk.
Ezeken belül megesett, hogy az MTA egyik tagja - gratuláló
belépését követően - saját munkáit ajánlotta figyelmünkbe,
míg Pálinkás József mostani MTA-elnök környezetével
folytatott kommunikációi vonatkozásában jutott vissza
hozzánk több ízben, hogy elismeréssel illeti filmjeinket és
ismeretterjesztő tényfeltárásainkat, annak keresztyén
konstrukciójával és az Emberiség várható jövőjének
prezentációjával egyben. |